Thursday, November 26, 2009

Salam Aidiladha....

esok...eh ari ni la kan..da masuk 27hb rupenye...so, ari ni kite semua akan sambut aidiladha..atau senang kata hari raye korban la.. rase2 nye macam2 persiapan da dibuat walapun perayaan ni xlah semeriah aidilfitri kan..sambutan aidiladha macam biasala...mesti ada kenduri dan macam2..sebab hari raye ni kite berkorabn lembu, kambing, biri2, kerbau, unta...dan mcm2 lagi la binatang yg halal yg berkaki 4 yg telah cukup umor...dan pada bln ni jgk, umat islam pergi menunaikan ibadat haji di tanah suci Mekah..dan pada saat sy menaip ini,sdh tentu umat islam d sana sedang melaksanakan ibadat haji...dan semoga mereka mendapat keredhaan dari Allah S.W.T. dan jugak mendapat haji yg mambur...

ibadah Haji ialah ibadah yang diwajibkan kepada mereka yang mampu mengerjakan sekali seumur hidup, Allah s.w.t.berfirman yang maksudnya:

"Dan serulah manusia untuk mengerjakan Haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus (disebabkan jauhnya berjalan) yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai munafaat bagi mereka dan supaya mereka menyebutkan nama Allah pada hari yang ditentukan, karena rezeki yang Allah telah anugerahkan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berilah makan orang yang sengsara dan fakir."(Qur'an. S.al-Hajj:27-28)


SALAM AIDILADHA..

sekian...


0 comments: